atgal pirmyn pgr. p.

Jaro Ramūno avangardas

("Lietuvos žinios" 2001 12)

Kauniečio avangardisto Jaro Ramūno muziką galima klausyti, galima matyti, tačiau aprašyti... "Kiek mes turime laiko? Valandą? Tai labai mažai",-šiek tiek nusiminė prieštaringai vertinamas atlikėjas.


Avangardas

Diskutuoti su Jaru iš tiesų yra apie ką. Retas Lietuvos muzikantas gali pasigirti tokiu produktyvumu. Penkiolika kompaktinių albumų tai dar ne viskas ką spėjo nuveikti Jaras. Atstovaudamas sunkiai kelią į muzikos rinką besiskinančiai avangardinei krypčiai, atlikėjas nė trupučio neabejoja savo pasirinkimu. Nors per tuos metus jam teko ne kartą girdėti skaudžios kritikos, paniekinimo ar sąmoningo ignoravimo. Jaras protestuodavo, rengdamas konservatyvesnių menininkų pasaulį sukrėtusias ir ilgas diskusijas sukėlusias akcijas. "Ir dabar jaučiu, kad daug kas tardamas žodį "avangardas" turi mintyse veiksmažodžius laužytojas, išsišokėlis. Tokiu kadaise buvau, nes norėjau atkreipti dėmesį, kad yra ir šiek tiek kitaip save norinčių bei sugebančių išreikšti menininkų. Avangardas-tai stilius, forma, bet jokiu būdu ne griovimas ar pasityčiojimas iš muzikos. Visi mano albumai ir koncertai daromi nuoširdžiai kuriant, į darbą įdedant mintį ir dvasią. Man svarbiausia, kad taip galiu iš savo širdies skleisti energiją, vadinamą muzika arba menu",-sako R..

Mokytojai

"Aš labai gerbiu muziką ir jos pedagogus, tačiau mano mokytojai-muzikos įrašai,-tvirtina Jaras.-Pavyzdžiui King Crimson ir ankstyvųjų Pink Floyd avangardas. Tai buvo pakankamai įkvepiantys dalykai, padėję suvokti, kad yra ir toks minčių perteikimo būdas". Kiek vėliau teko tyrinėti XX a. pradžios kompozitoriaus Antono Veberno kūrybą. Ne vienam melomanui šios grupės bei autoriai yra puikiai pažįstami, tačiau R. nutarė nebūti vien tik pasyviu klausytoju. Jis pats ėmė kurti avangardą. Pirmasis albumas "Paskutinė požemių muzika" su grupe "Echidna Aukštyn" pralaužė ledus. Kiek vėliau atsirado rimtesnio avangardinio stiliaus projektas "Endiche Vis.Sat.". Po šiais pavadinimais faktiškai slėpėsi vienas ir tas pats žmogus-Jaras. Albumai vijo vienas kitą. "Echidna aukštyn" kūrė suprantamesnę muziką, su ritmu ir melodija. "Endiche Vis.sat" klausytojams siūlė tik avangardą, padėjusį autoriui išreikšti savo mintis ir energiją. "Kurdamas aš stengiuosi, kad muzika būtų nuoširdi. Nenuoširdi muzika tampa atitrūkusi ir trumpai gyvena. Negalima muzikos klonuoti, kurti ją dirbtinai. Ji turi būti gyva, sujungta su kūrėju ne vien tik vardu ar pavarde",-teigia kompozitorius.

Rekordai

1998 metais išėjus albumui "Verksmas", A.Jaro kūryba susidomėjo Lietuvos rekordų knygos sudarinėtojai. Šio albumo trukmė-lygiai 55 sekundės. Žymiai ilgiau laiko užtrunka klausytojas, skaitydamas albumo viršelyje išspausdintą novelę. Čia rašoma, kaip autorius ieškojo tikro verksmo. Jis vaikščiojo su diktofonu po miestą. Buvo laidotuvėse, bet paaiškėjo, kad ten verksmas nenatūralus. Lankėsi psichiatrijos ligoninėse, bet ir ten nerado tikrojo verksmo. O kas vis dėl to tapo albumo atlikėju, novelėje taip ir nėra parašyta. "Galiausiai man pavyko pačiam pravirkti ir tuo pačiu įjungti diktofoną",-atskleidė mažą paslaptį Jaras. Į rekordų knyga gali pretenduoti kompozicija "14 balsų iš S.Beketo "Anuo laiku". Čia panaudoti ne tik instrumentai bet ir mus kiekvieną dieną supantys garsai. Šioje kompozicijoje Jaras pavyko suderinti net 64 garso šaltinius. Šiemet įrašytas A.Jaro albumas "Ritual" taip pat ypatingas. Pasak autoriaus, tai pirmas bandymas sujungti avangardinę muziką su ezoteriniu ritualu. "Aš noriu, kad klausytojas pats to nejausdamas judėtų sąmonės tobulėjimo link",-sakė Jaras.

Garsai

Muzikanto namuose yra dar vienas intriguojantis dalykas-gyvų garsų kolekcija. "Tai kasetės, kurias aš įrašiau vaikščiodamas su diktofonu po miestą. Iš pradžių mėginau užfiksuoti tik vieną savo gyvenimo periodą, tačiau netikėtai sukaupiau didelę kolekciją"- pasakojo muzikantas. Kasetės visos tvarkingai surūšiuotos, ant viršelių pažymėtos datos, o viduje-natūralūs gamtos ir miesto garsai. "Miestas muzikuoja, tik mes ne visuomet tai girdime. Nuostabiai skamba apledėjęs laidas, trinksintis į metalinį vėliavos stovą, vanduo Girstupio upelyje čiurlena visai kitaip nei užmiestyje, mieste visai kitaip skamba krentantis sniegas, vieni garsai prieš audrą, kiti po audros",-pasakoja Jaras. Jam teko įrašinėti ir itin plačiai avangardistų muzikantų tarpe paplitusius daugiaaukščio namo funkcijų garsus. "Tai platus diapazonas, neaprėpiamos erdvės. Kasečių kalnas, net nebežinau ką su jomis daryti. Gal kam nors išdovanoti?",-svarstė muzikantas.

"Pūkas"

Yra R.Jaro biografijoje iš pirmo žvilgsnio lyg ir nelabai su avangardo muzika suderinamas faktas-darbas radijo stotyje "Pūkas". "Anaiptol, šis darbas padėjo man įsitikinti, kad Lietuvoje yra labai daug įdomių žmonių",-skubiai paaiškino muzikantas.-Dažnai ilgiuosi tų veikėjų, skambinančių iš Šančių ir perduodančių visiems linkėjimus. Apie tai būtų galima knygą parašyti. Pagaliau, aš tik "Pūko" dėka susipažinau su unikaliu žmogumi-Konstantinu Kružiku". Šis 64 metų dainininkas padėjo įgyvendinti seniai puoselėtą A.Jaro idėją-susieti liaudies muziką su avangardu. K.Kružiko nuotaikingi kupletai skamba albume "Kernavė". Muzikantas apgailestauja, kad nepavyko sukurti bendro projekto su Ryčiu Cicinu. "Šiek tiek pavėlavau. Dabar jis populiarus ir vargu ar sutiktų bendradarbiauti. Juk daug kas galvoja, kad R.Cicinas atlieka banalybes. Tačiau taip nėra. Išreikšdamas muziką jis tik pasirinko paprastesnę formą, o vidinio užtaiso jam gali pavydėti daugelis išaukštintų pop žvaigždžių".- sakė Jaras.

Koncertai

Kiekvienais metais avangardo muzikos atlikėjai ir gerbėjai bent vieną kartą susirenka Kaune. Nuo pat savo veiklos pradžios Jaras neabejojo, kad Kaunas yra avangardo sostinė. Čia vykstantys kasmetiniai "Didelio Pasaulio!" festivaliai tik patvirtina šį teiginį. "Taip, tai tikra tiesa. Klasikinė ar roko muzika geriau skamba Vilniuje, o Kaunas-technokratinis miestas. Avangardistai juk mėgsta industrinius garsus. Be to sostinėje nėra tokio avangardinio judėjimo, kaip Kaune. Pastebėkite, čia juk net Savivaldybės organizuojamos miesto dienos turi avangardinio šarmo",-tvirtina muzikantas. Nors didelė dalis festivalio organizacinių darbų atitenka pačiam organizatoriui Jaras -jis suspėja parengti specialią programą net tik šiam renginiui. Šiais metais muzikanto projekto iškabose ir skelbimuose atsirado kiek netikėtas prierašas-klausytojams buvo siūloma atsinešti miegmaišius. Daugelis taip padarė ir neapsiriko-vakare prasidėjęs pasirodymas truko lygiai 10 valandų. "Mes kiekvienais metais šią programą pailgindavome viena valanda. Šiemet tradicijos nutarėme nepažeisti ir grojome specialiai paruoštus kūrinius. Kai klausytojai ėmė snūduriuoti, mes pasiūlėme ramią muziką, kad jie užmigtų. Kai pamatėme, kad kai kurie jau miega, perėjome į sapnams skirtą etapą. Rezultatas buvo puikus",-sakė Jaras.

Šventės

Baigiant pokalbį teko paklausti, kaip Jaras sutinka Šv.Kalėdas ir Naujuosius Metus. "O, Kalėdos tai didinga šventė, o Naujuosius metus aš sutinku atlikdamas ritualą",-atsakė muzikantas. Teko pasidomėti, koks tai ritualas. "Aš galiu visiems susidomėjusiems elektroniniu paštu išsiųsti visą su šiuo ritualu susijusią informaciją ir šią šventę mes sutiksime kartu",-paslaptingai pasiūlė Jaras. Taigi, neturintys kur ir su kuo sutikti Naujuosius Metus rašykite.

Algis Kuzmickas

Pagrindinis puslapis
Gaukite emailus apie papildymus puslapyje